14 May 2007

Előzmények II. - Infrastruktúra

A köztér és vasúti megálló kapcsolata is egy ideig tisztázatlan volt, mígnem találkoztam (a névrokon) Csaba Gyuláék díjazott tervével, melyet a pécsi Észak-Dél belvárosi tengely pályázatra adtak be, ahol a tengely kiegyenesítése a főpályaudvar áthelyezése és annak intermodális központként való kialakítása volt véleményem szerint az igazán kiemelkedő javaslat.


Ez segített ráébreszteni arra, hogy valójában eddig én is az intermodalitáson dolgoztam, csakhogy nem kapott elég hangsúlyt. A köztér "emberekkel való megtöltése" érdekében keresgéltem mindenféle funkciót, míg a válasz tulajdonképpen kézenfekvő volt: a 21.század amúgy is legforgalmasabb közterei az átszállási csomópontok, az összes többi bekerülő funkció az itt mozgó utazókat szolgálja ki, vagy hívja egy perc megállásra a nagy rohanás közepette.

Még ha nem is világváros méretű átszállási csomópont jön létre a Balokányban, a következő közlekedési eszközökre való átszállás mindenképp biztosított lesz és kellő forgalmat generál:

.. villamos - mely a Zsolnay utat tehermentesíti az autósforgalom egy részétől;
.. kerékpár - mely a jövőben létesítendő Városligeten is keresztül megy majd. A Városliget kiinduló állomásaként a Balokányba kerül egy bicikli kölcsönző ill. bringa tároló;
.. riksák - a taxit felváltani hivatott közlekedési eszközök, mint az EKF egyik új fejlesztése;
.. limitált autós forgalom - a töltés mögött húzódó parkoló csak a legszükségesebb parkolási igények kielégítésére;
.. és persze a vonat, mint az elővárosi valamint a regionális közlekedés fő eszköze.

Az infrastruktúra az a második elem, mely az elsőbe (összefüggő, burkolt köztér) utakat vájva alakítja a saját tereit, teresedéseit.

1 comment:

Balokány said...

Elnézést a botrányos minőségű képekért, nem volt nálam jobb gép... ha vki archiválta a pályázati anyagokat, szóljon.